Epävarmuus on uusi normaali. Se tulee väistämättä jatkumaan maailman politiikassa ja taloudessa myös vuonna 2020. Tällä on vaikutusta yritysten toimintaan, kansainväliseen kauppaan ja investointeihin. Epävakaus ja sitä kautta epävarmuus toimintaympäristössä tuntuu.
Vuosi 2020 on USA:n presidenttivaalien vuosi. Presidentti Trumpi pitää väistämättä kauppapoliittisessa jännityksessä niin Eurooppaa kuin Kiinaa. Se on pelin henki myös 2020. Vaikka USA ja Kiina sorvaisivat jotain kauppadiilejä, niin kansallinen turvallisuus mukaan lukien kyberturvallisuus – case Huawei / 5G – tuskin ratkeaa ennen vaaleja. Tämä väistämättä tuntuu myös Euroopassa.
Euroopan unioni hakee nyt kunniahimoisesti kasvua vihreästä taloudesta. Hyvä niin. Ilmastoneutraali ja resurssitehokas talous on hyvä tavoite, mutta mihinkään talouden downshiftaukseen Euroopassa ei ole varaa. Nykyisen ja tulevan teknologian avulla luonnonvarojen rajallisuushaaste kyllä pystytään ratkaisemaan. EU:n on syytä jatkaa aidosti sisämarkkinoiden syventämistä sekä tervettä ja reilua vapaakauppaa edistävää kauppapolitiikkaa.
Entä sitten Suomi. Olemme taloudellisesti riippuvaisia maailmantalouden suhdanteista, mutta samalla pitäisi uskaltaa ja jaksaa uudistaa Suomea yhteiskuntana. Nyt politiikka vain valitettavasti alkaa mennä meilläkin someiluksi ja kuittailuksia. Isot ja pienet asiat hukkuvat politiikan mutapainiin. Peiliin katsomisen paikka kaikilla puolueilla. Nyt tarvitaan aitoa arvojohtajuutta myös politiikassa, mutta se kaipaa tuekseen ripauksen realismia, jotta Suomen uudistuminen aidosti edistyy.
Yritysten ääni pitää kuulua vahvasti poliittisessa päätöksenteossa, mutta myös yritysten ajatusmaailma kaipaa uudistumista. Pohjoismainen markkinatalous on edelleen ainutlaatuinen saavutus, mutta sen pitää myös uudistua. Samalla poliittisten päättäjien on muistettava yritysten kilpailukykyä Suomessakin rakentaessaan, että yrityksillä on vaihtoehtoja, mutta Suomella ei. Siksi koko Suomen missio on oltava tervettä taloutta ja työpaikkoja luova sekä kannustava.
Yritykset ovat ongelman ratkaisu, eivät ongelma, mutta myös yritysten pitää ymmärtää entistä paremmin yhteiskunnalliset tarpeet ja paineet. Tämä vaatii uudenlaista viisautta ja herkkyyttä sekä rohkeutta kaikilta toimijoilta. Suomessa jos jossain maailmalla on mahdollista tässä onnistua. Jos vain uskallamme uudistua. Seuraavista vaaleista tai some-kiivailusta riippumatta…
Maajohtaja Timo Vuori



